Har jag fattat rätt?!

Jag har och kommer aldrig att bli intresserad av dressyr så jag kan inte mycket om reglerna för dressyren. Men lite saker har jag fångat upp och en sak är ju att man måste rida med sporrar och kandar i högre klasser. Jag tycker det låter helt fel. Så här står det i TR II "Dressyrens mål är att göra hästen lydig, användbar och angenäm att rida, så att alla rörelser kan utföras med små och omärkliga hjälper utan synbar ansträngning för ryttaren". Jag tycker att om hästen är lydig och så så borde man inte behöva kandar och sporrar. Så små hjälper borde man kunna göra utan att ha sporrar och kandar. Men det konstigaste är att man måste rida på kandar i högre klasser och sen har jag fått höra att man måste ha hatt i högre klasser! Alla vill kanske inte rida i hatt... Säkerheten först är det väl ändå :P Men aa ibland undrar jag hur folk tänker när dom gör regler.
Jag kanske har missuppfattat reglerna fel eller stämmer det här?
 

(bils tagen från google)

hedsig





Kommentarer
Postat av: Maria o Pearl - Jumping For Life

Snygg design du har! :)



Ska vi följa varandra via bloglovin? Om du vill alltså? :)

Jag har en nystartad hästblogg som handlar om min häst och vår satsning uppåt i klasserna :)

2011-02-08 @ 21:44:48
URL: http://jumpingforlife.blogg.se/
Postat av: Agnes - Hästskötare i England

Vad jag vet så är kandaret ett måste för att det är svårt att rida på, det krävs en skicklig ryttare, samt att du inte kan stänga igen munnen på hästen då det inte har en "snokrem" som jag så fint hört folk kalla det ^^ Att ha kandar på höga dressyrtävlingar är supergamla regler som inte har ändrats på länge trots att de borde..



Min chef och andra här tävlar ju dressyr höga klasser, men det är YTTERST sällan som kandaret åker på hemma på träning. Under de tre månader jag var här så har jag tränsat på kandaret en eller två gånger totalt..



Sporrar är en annan regel ja, men det finns ingen regel på hur långa de måste vara. Min chef slipar ner sina sporrar så det ... inte är någon sporre helt enkelt. Är man duktig ryttare så används ändå knappt sporrarna och jag anser inte att det är skadligt att ha sporrar om de används på rätt sätt. Dock håller jag med om att de inte borde vara regel på att ha dem, snarare tvärtom.. Men ja, gamla regler! Borde brytas!

2011-02-08 @ 23:31:28
URL: http://nikonian.blogg.se/
Postat av: Agnes - Hästskötare i England

Och juste, haha, jag skulle ju igentligen svara på kommentaren som Elin skrev.. :) Jag rådiggar de där täckena, men i transporten, big no no! Vill inte ha någon häst som sitter fast ifall en olycka skulle ske :) Men på tex promenader, yaay :D

2011-02-08 @ 23:32:59
URL: http://nikonian.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Alltså en ryttare på den nivån borde väl veta att kandaret sitter helt fel, det är så bakåtdraget att hon lika väl så kunde ha haft pessoa.

2011-02-09 @ 09:20:21
URL: http://rebeccaeisengarten.blogg.se/
Postat av: Rebecca

sv; Ja precis, är egentligen sjukt!

2011-02-09 @ 10:14:44
URL: http://rebeccaeisengarten.blogg.se/
Postat av: anna

Jo jag är rätt så säker på att det är sant. Håller med om att det kan vara lite konstigt, man måste väl få välja själv om man vill ha hatt elr inte, ridning är trots allt en farlig sport även om man har världens snällaste häst och då kan man ju inte kräva av folk att ta av sig hjälmen så fort man kommer upp i lite högre klasser.

bra blogg btw;)

2011-02-21 @ 23:05:53
URL: http://www.ullevidsponnyer.n.nu/blogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0