Schema: vanlig dag i stallet

Nu börjar jag med att skriva lite vad gör jag i stallet och vilken ordning det oftast blir. Om ni sen tycker sånt är kul så kan man skriva tävlingar och sånt också.

• Börjar med att jag åker till stallet. Eftersom pappa oftast sköter Money så får jag skjuts dit annars tar jag tåg, tunnelbana och kanske buss.

• Om jag åker tunnelbana så går jag alltid en sväng förbi macken som ligger nära stallet och köper något gott.

• När jag komemr till stallet går jag först in och kollar om någon annan är där och byter skor... om jag orkar.

• Ordnar betforen till hästarna så den får stå så länge som möjligt.

• Sen hämtar jag skottkäran och då kollar jag alltid på hästarna samtidigt i hagen. Nobels box tar ca 15 min att mocka men det beror på hur skitig den är. Jag är väldigt petig så ibland kan jag stå jättelänge bara för att. Har jag båda hästarna börjar jag alltid med Nobels box och sen Moneys.



• När jag har mockat klart så sopar jag i boxen på kanterna och där höt ska ligga! Lägger i nytt spån/torv om det behövs och sen sopar jag igen och gör så att det inte är några "kullar" av trov/sopån någonstans. Ex där märker man att jag är väldigt noggran av mig ;)

• Sen gör jag hö. Nobel har höatomat (vet ni inte vad det är så kan jag skriva mer om den och hur den funkar). Money har hökorg så han har fritt tillgång till hö.
 
• Efter höt gör jag kraft. Säg till om ni vill veta hästarnas foderstater ;) 

• Tvättar vattenskål och krubba.

• Tar in hästen/hästarna.

• Borstar,kratsar hovarna och allt sånt.

• Sadlar, tränsar och sätter på benskydd. Sätter på mig hjälm, väst och sånt.

• Rider :D

• Kommer tillbaka efter ridturen så sadlar jag av, sköljer bettet och borstar igen och sånt.

• Mockar ut om det är smutsigt och kan även sopa lite i boxen om det behövs.

• Ställer in hästen i boxen elelr ställer ut den i hagen.

• Sopar stallgången.

• Åker hem.

Har jag båda hästarna gör jag allt i stallet först alltså mockar ordnar mat och det. Sen rider jag.
Så sen en vanlig dag i stallet ut. Jag har mina rutiner. Är pappa eller någon emd så mockar jag först och pappa börjar ordna maten. Alla vet vad dom ska göra ;)



namnsk

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag vill gärna att du skriver hur höatomaterna funkar och hästrnas foderstater ;)

2011-04-14 @ 12:32:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0